Achik Sufi

Thursday, May 3, 2007

Cerita mase budak2 dulu...

Pada awal tahun 2004 yang lalu, 2 orang kontraktor dari India datang ke Malaysia untuk melancong. Mereka nie agak sombong sikit, yela…kontraktor yang berjaya. Sesampainya mereka di Malaysia, mereka telah di sambut oleh seorang pemandu pelancong yang telah ditugaskan oleh agensi pelancongan yang telah mereka tempah. Nama pemandu pelancong nie ialah Ahmad. Ahmad telah membawa mereka ke sebuah penginapan di pinggir Bandar Kuala Lumpur kerana mereka ingin lari dari kesibukan Bandar.
Keesokan harinya, bermulalah sesi lancong-melancong mereka. Pertamanya Ahmad membawa mereka untuk melawat bangunan-bangunan utama di Kuala Lumpur. Bangunan pertama yang dilawati ialah bangunan sultan abdul Samad di dataran merdeka. Sambil melawati bangunan tue, mereka bertanya kat ahmad “ eh…amad ( mereka nie orang India, 2 yang pelat skit ) berapa lama bangunan nie disiapkan?” ahmad pun menjawab “ 15 tahun jugakla…, kenapa dato’ Tanya?” dengan muka yang dibuat2 macho, mereka pun menjawab “ kalau di Negara kami, bangunan nie boleh disiapkan dalam masa hanya 10 tahun ” sambil tergaru2 ahmad pun membalas “ oh…hebatnya…” kontraktor “ mestilah…”
Selepas tue mereka melawat pula bangunan Bank Negara Malaysia. Sesampainya disana, mereka terus bertanya “ amad…bangunan nie berapa tahun pulak ? ” ahmad pun menjawab “ rase2nye….10 tahun jugakla, kalau di Negara dato’ berapa lama agaknya ? ”
Dengan bangganya mereka menjawab “ kalau di Negara kami, 5 tahun sudah boleh disiapkan…ha…ha…”. Di dalam hati ahmad berbisik “ ooo…berlagakye…takpe, sikit lagi korang tahula betapa hebatnya Malaysia…”
Bangunan terakhir yang mereka lawati adalah bangunan KLCC. KLCC adalah bangunan yang tertinggi di dunia ( waktu 2004 ) dan mempunyai 88 tingkat. Apabila sampai sahaja disana, mereka terus bertanya “ bangunan nie berapa lama pulak? ” apabila terkeluar sahaja soalan tue, Ahmad terus buat muka pelik seolah2 sedang menahan kencing dari terkucil. Kerana risau melihat keadaan ahmad mase tue, kontraktor2 tue pun bertanya “ kenapa amad…? Macam ade masalahje…” dengan tergagap, ahmad membalas “ bu...bu...bukan…” kontraktor2 tue semakin risau melihat gelagat ahmad “ kenapa nie…cakaplah!!! ” sambil melepaskan keluhan, ahmad menjawab “ semalam takde bangunan kat sini, tetiba hari nie ade pulak…” kontraktor “ Haa….”

Kalam Achik : Cakap pasal pemandu pelancong nie, kalau ada sesiapa nak melancong ke Syria bolehla cakap kat sahabat achik yang bernama Bayu tue, dia tue ada cita2 nak jadi pemandu pelancong yang berjaya. Bayu…aku dah offer hang kat depa nie, jangan lupe aku punye bahagian ek…he..he..( pesanan yang tersurat: sesiapa nak datang sini, jangan lupe bawak tempoyak k )

11 Comments:

  • Syria? bez x syria?ada banyak tempat menarik ke?

    By Blogger syahid_zul, At May 3, 2007 at 8:24 PM  

  • erk..tempoyak? uish..makanan tuh bukan bahan larangan ke klu nak nek kapalterbang? ehehe...sbenarnyer maleh nak bawak pase tak tahan baunyer..:))

    By Anonymous Anonymous, At May 3, 2007 at 9:21 PM  

  • Hehehe... It wasnt there yesterday (sebab semalamnya jerubu). Salam perkenalan.

    Semoga ekonomi rumahtangga achik dan rakan-rakan pulih segera. Hehehehehe...

    By Blogger INDERA KENCANA, At May 3, 2007 at 9:31 PM  

  • Punya la panjang mukadimah..rupa2nya nak promote Bayu..hehe.Syria termasuk dalam senarai negara yang ingin saya lawati. Berapa diskaun nak bagi untuk saya? hehe

    By Blogger Iman Mawaddah, At May 4, 2007 at 6:17 AM  

  • syahid zul: bez x beznye syria... datang sekali, rase nak datang seribu kali...bez x..?

    putrihanan: ha..cakap cam 2 kan senang.nie...laranganla, bau x sukala...merajukla achik camnie, susah nak pujuk tau...

    indera kencana: di awal bulan nie, kami sedang menjadi ribuan ( adik beradik jutawan atau hartawan sebab duit c nie main ribu2 punye. US 100 same dngn 5000 c nie, kaye x achik..?)

    iman mawaddah: bukan promote free nie...promote berbayar.erm...slalu ambik US 100 tapi iman punye pasal US 200 cukupla, ok x...?( prkr nie achik x tahula...kene tanye bayu sendiri ) datangla ke bumi barakah nie...

    By Blogger Achik_Sufi, At May 4, 2007 at 8:11 AM  

  • cewah..nak majuk lak org tua neh. huh..tempoyak nyer pasal nak perang yek...huhuhh..org2 syria tuh tahan ke bau tempoyak? dorang suke makan tempoyak kurma kut...? sedap kan..? :))

    By Anonymous Anonymous, At May 4, 2007 at 9:40 AM  

  • Insyaallah ada rezeki nnt nak jelajah syria, Mesir, Jordan, Iran dan negara-negara Timur Tengah amnya..

    By Blogger tintaHati, At May 4, 2007 at 10:31 AM  

  • hehe, betul2 jadi budak aku !!!
    hakhakhak..(gelak dengan nada bongkak)

    terimakasih... tapi megi yang aku beli ritu jangan lupa bayar balik :)
    kamsin promosi tu nanti kira lain..

    By Blogger BaYu SenJa, At May 4, 2007 at 1:50 PM  

  • scan gambar tempoyak saja boleh sufi :)

    By Blogger akirasuri, At May 4, 2007 at 2:03 PM  

  • Wah sakan ya. nanti kalau untung banyak belanja saya sekali.

    By Blogger hakim dirani, At May 5, 2007 at 9:58 AM  

  • putri hanan:orang tua..? nak kene ek...x pe2, ade lori ade bas lain hari naik bas.eh...betulke ape yang aku ckp nie...

    tinta hati:datanglah ke timur tengah nie...kaya dengan ilmu, sejarah2 tamadun dan banyaklagi.

    bayu senja: x best tulla hg nie...maggi pun berkirake...?

    akira suri:gambar2 pun gambarla...janji ade...

    hakim dirani: besok2 jela achik belanja...

    By Blogger Achik_Sufi, At May 5, 2007 at 2:14 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home