Achik Sufi

Tuesday, December 4, 2007

Oooooooo.......


“ Kalau hang nak tahu…sebenarnya filem, surat khabar, buku, majalah atau yang sewaktu dengannya memberi kesan atau impak yang besar kepada masyarakat dunia amnya dan masyarakat Malaysia khasnya, samada kesan baik atau kesan buruk. Jika hang perhatikan budaya-budaya kuning yang menular ke dalam masyarakat kita adalah melalui filem dan majalah yang telah disebarkan oleh dunia barat. "الإعلام" atau dalam bahasa melayunya informasi amat penting kerana ianya menjadi wasilah yang ampuh untuk merubah sesebuah masyarakat ke arah kebaikan atau keburukan ”

Ooooooo….

“ Contohnya, ramai wanita muslimah sekarang yang mendakwa menutup aurat tetapi sebenarnya tidak. Ok…benar mereka bertudung, tetapi tidak mencukupi syarat yang ditetapkan kerana tidak dilabuhkan. Benar mereka berpakain…tetapi masih ketat dan menampakkan bentuk tubuh. Mengapa berlaku…ini kerana informasi yang telah diberikan adalah tidak tepat…”

Ooooooo….

“ Contohnya lagi…berlaku kes seorang kanak-kanak terjun dari tingkat empat kerana ingin meniru aksi superman. Nah…sudah terbukti informasi memberi kesan yang sangat mendalam terhadap masyarakat…”

Ooooooo….

“ Ape oo..oo..fahamke ape yang aku cakapkan nie…? ”

Ooooooo….

“ Faham…Patutla malam tadi kau mengigau tendang aku…siap karate tengkuk aku lagi, rupe-rupenya kau terpengaruh cerita kungfu yeerrr…”

“ Eh…yeke…? ”

Kalam Achik: Hari ini dalam sejarah, kami ahli bait Achik telah berjaya menjerat seekor tikus yang berleluasa semenjak 2 3 hari sebelum nie...

10 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home