Achik Sufi

Friday, October 12, 2007


Kalam Achik: tahun nie achik x sempat nak beli baju rayela...esok pakai baju tahun lepasla jawabnya. mungkin raya ke-3 kot kalau achik nak pegi beli...2 3 menjak nie, asyik sibukje...x sempat nak uruskan hal ehwal diri sendiri dah. k la....selamat hari raya, maaf zahir & batin.

13 Comments:

  • salam,

    first..

    selamat hari raya achik
    maaf zahir dan batin

    hehehe
    (",)

    By Blogger banggugar, At October 12, 2007 at 3:21 PM  

  • As-Salamu`alaikum wa RahmatuLlah.

    Eid Mubarak to you and your beloved ones.
    Please forgive me for any of my shortcomings.
    Taqqabal ALLAHu minna wa minkum.

    Fi amanALLAH :)

    By Blogger fatimah_mastura, At October 14, 2007 at 7:40 AM  

  • Salam ustat!

    wah!
    pakai teluk belanga?
    orang utarakan?
    he he he.

    Selamat Hari Raya.
    Maaf zahir dan batin.

    By Blogger akirasuri, At October 19, 2007 at 5:51 AM  

  • achik, kena beli jubah lah. pakai jubah gi beraya. ok gak....

    By Blogger cikdinz, At October 21, 2007 at 7:23 PM  

  • achik, selamat hari raya (masih di perantauan, kan?)

    By Blogger Mak Su, At October 21, 2007 at 10:35 PM  

  • salam.. selamat hari raya untuk achik dari achik.. hehe.. maaf zahir batin.. :)

    By Blogger achik, At October 21, 2007 at 11:33 PM  

  • Cantikknya kad raya dia... :)

    Semoga sufi berbahgia di hari lebaran meskipun jauh dr insan tersayang...

    salam aidilfitri dr tintaHati ;P

    By Blogger tintaHati, At October 22, 2007 at 4:47 PM  

  • Salam Achik,

    Oh oh masih berayakah?

    By Blogger Izariza, At October 28, 2007 at 9:56 PM  

  • update update!

    By Blogger tintaHati, At October 29, 2007 at 8:52 PM  

  • Mangkuk Yang Cantik, Madu Dan Sehelai Rambut

    Rasulullah SAW, dengan sahabat-sahabatnya Abu Bakar r.a., Umar r.a. dan Utsman r.a., bertamu ke rumah Ali r.a. Di rumah Ali r.a. isterinya Sayidatina Fatimah r.ha., putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan, sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu.

    Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut).

    Abu Bakar r.a. berkata, "iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".

    Umar r.a. berkata, "kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

    Utsman r.a. berkata, "ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan ber'amal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

    Ali r.a. berkata, "tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumahnya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

    Fatimah r.ha.berkata, "seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang berpurdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yang tak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

    Rasulullah SAW berkata, "seorang yang mendapat taufiq untuk ber'amal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, ber'amal dengan 'amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat 'amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

    Malaikat Jibril AS berkata, "menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri, harta; dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu, dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

    Allah SWT berfirman, "Syurga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

    ~Selamat hari raya~

    By Blogger Mardihah, At November 1, 2007 at 7:18 PM  

  • Salam Eid Mubarak Achik, akak pun tak bleh pakai baju raya tahun nie, bukan tak beli, dah siap jahit tapi bila perut makin besar tak dapek masuk baju tuh...macam nangka masak jer akak pakai...heheheheh

    By Blogger Mami Dini, At November 1, 2007 at 7:36 PM  

  • Salam Aidilfitri A_Sufi, maaf zahir dan batin.

    Banyak dapat duit raya?

    By Blogger Bunga Rampai, At November 3, 2007 at 10:53 PM  

  • apa kabar???

    By Blogger 13may, At November 4, 2007 at 8:29 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home